مجله مد و فشن

درباره طرح‌های چهارخانه لباس ها چه می‌دانید؟

درباره طرح‌های چهارخانه لباس ها چه می‌دانید؟

طرح چهارخانه در تمامی فصول طرفداران خاص خودش را دارد. فصل پاییز نیز بدون این طرح‌های متنوع کامل نمیشود. در حالیکه احتمالا بسیاری از شما در کمد لباس‌هایتان حداقل یک شومیز چهارخانه دارید، آیا می‌دانستید نام طرح‌های چهارخانه با هم متفاوت است؟ هرچند ایرادی ندارد اگر به همه آن‌ها بگوییم «چهارخانه»! اما بد نیست بیشتر با این طرح‌ها آشنا شویم. زینا استایلیش در این مقاله شما را به شناخت بیشتر طرح‌های چهارخانه دعوت می‌کند.

10 مدل از طرح‌های لباس‌های چهارخانه

1.      چهارخانه تارتان / Tartan

طرح چهارخانه تارتان را بعنوان طرح اسکاتلندی می‌شناسند. این طرح از خطوط افقی و عمودی ساده اما نامتقارن و در رنگ‌های متنوع تشکیل شده است که احتمالا بیشتر لباس‌های چهارخانه، بخصوص لباس‌های پشمی پاییز و زمستان را در این طرح ببینید. در گذشته اسکاتلندی‌ها رنگ‌های مختلف این طرح چهارخانه را به تن می‌کردند که هر رنگ و طرح مختص یک طایفه بود. با این کار طوایف از هم متمایز می‌شدند. به مرور زمان این رنگبندی و طرح تارتان به بخشی از فرهنگ و مد اسکاتلندی‌ها تبدیل شد و خیلی زود به دنیای مد جهان راه پیدا کرد.

 انواع لباس چهارخانه

2.      چهارخانه گینگام / Gingham

طرح چهارخانه گینگام از کشور مالزی شکل گرفته است. این طرح از چهارخانه‌های ساده و بسیار نزدیک به هم و ریز تشکیل شده است. به نسبت سایر طرح‌های چهارخانه، طرح گینگام متفاوت‌تر است و فاصله تمامی مربع‎ها و چهارخانه‌های شکل گرفته یکسان است و توازن خاصی در آن وجود دارد.

طرح چهارخانه گینگام

3.      چهارخانه شطرنجی / Checkerboard

همانطور که از نامش پیداست چهارخانه شطرنجی دقیقا شبیه به یک صفحه شطرنج است. اگرچه این طرح پارچه همانند صفحه شطرنج اغلب در رنگ سفید و مشکی دیده می‌شود اما این روزها در دنیای مد دیگر چنین چیزی مطرح نیست و طرح شطرنجی در رنگبندی و تنوع بیشتری برای انواع لباس، شلوار و حتی کفش موجود است.

درباره طرح‌های لباس‌های چهارخانه چه می‌دانید؟

4.      چهارخانه بوفالو / Buffalo

 طرح چهارخانه بوفالو در یک دهه اخیر محبوبیت بسیار بالایی کسب کرده است. این طرح پارچه از مربع‌های نسبتا بزرگ، یک اندازه و دو رنگ تشکیل شده است که اغلب در رنگ مشکی و قرمز دیده میشود. گفته میشود دلیل این نامگذاری این است که در سال 1850 صاحب یک شرکت تولید پارچه تصمیم میگیرد این طرح پارچه را به بازار عرضه کند. او به دلیل اینکه یک گله بوفالو داشت تصمیم گرفت پارچه‌های طرح قرمز و مشکی خود را با نام بوفالو تولید کند. امروزه چهارخانه بوفالوعلاوه بر رنگ قرمز در رنگ سیاه و سفید نیز به چشم میخورد.

طر چهارخانه بوفالو

5.      چهارخونه پنجره‌ای / Windowpane

کاملا مشخص است که طرح چهارخانه پنجره‌ای شمایلی از چهارچوب پنجره را نشان می‌دهد. خطوط ساده به شکل عمودی و افقی در فاصله‌های یکسان یکدیگر را قطع کرده و مربعی می‌سازند که شبیه به قاب پنجره است. در این طرح گاهی یک خط یا گاهی چند خط در کنار هم قرار می‌گیرند. این طرح چهارخانه بسیار شبیه به چهارخانه گراف است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد با این تفاوت که خطوط افقی و عمودی آن ضخیم‌تر است.

طرح چهارخانه پنجره ای برای کت و شلوار

6.      چهارخانه گراف / Graph

طرح چهارخانه گراف بسیار شبیه به طرح پنجره‌ای است با این تفاوت که این طرح در بیشتر مواقع به روی رنگ سفید به چشم می‌خورد و خطوط افقی و عمودی آن همیشه تک بوده و در فاصله نزدیک‌تری به هم قرار دارند. گاهی اوقات وقتی یک طرح گراف را از دور نگاه می‌کنید متوجه خطوط آن نخواهید شد و از نزدیک می‌توانید طرح آن را متوجه شوید. این طرح برای کسانی که نگرانی نسبت به طرح‌های بولد و چشمگیر دارند می‌تواند گزینه خوبی باشد. در بیشتر مواقع این مدل پارچه را در پیراهن‎‌های مردانه می‌بینیم.

پیراهن مردانه چهارخانه طرح گراف

7.      طرح چهارخانه آرگیل / Argyle

شاید برای بعضی‌ها این طرح جایگاهی در میان طرح‌های چهارخانه نداشته باشد اما در حقیقت طرح آرگیل که از لوزی‌های به هم پیوسته شکل گرفته است یکی از طرح‌های پارچه‌های چهارخانه محسوب می‌شود که اغلب در فصل‌های سرد سال در سوییشرت‌ها به چشم می‌خورد. همانند سایر طرح‌های چهارخانه، طرح لوزی نیز هم برای لباس‌های مردانه هم برای لباس‌های زنانه کاربرد دارد.

طرح لوزی از جمله طرح‌هایی است که از اسکاتلند رشد کرده است. ابتدا در قرن 17 این طرح توسط مردمان منطقه‌ای به نام آرگیل در غرب اسکاتلند مد شد و به مرور زمان توانست جایگاه ویژه‌ای در دنیای مد و فشن پیدا کند.

 انواع لباس چهارخانه

8.      طرح ستاره چهار نقطه

این طرح که بسیار شلوغ و ریز است از مربع‌های در هم شکسته در دو رنگ متفاوت تشکیل شده است که شکل یک ستاره چهار پر را ایجاد کرده‌اند. جالب است که بدانید این طرح ستاره‌ای را با نام «دندان سگ شکاری» می‌شناسند چرا که این نقش در هم شکسته شکلی شبیه به دندان سگ ایجاد می‌کند. همانند بسیاری از طرح‌های چهارخانه، این مدل نیز گذشته خود را مدیون کشور اسکاتلند است و از جمله طرح‌های مشهور در این کشور محسوب می‌شود.

لباس چهارخانه

9.      طرح گلن / Glen

این طرح چهارخانه ترکیبی از چهارخانه‌های کوچک است که اغلب از طرح ستاره‌ای الهام گرفته‌اند. خطوط و طرح‌های شکل گرفته روی این مدل ناهمسان هستند و معمولا شامل خطوط رنگ روشن و تیره می‌شوند که طرحی نسبتا شلوغ با مربع‌هایی ناهمسان و اغلب کوچک را تشکیل می‎‌دهد. طرح چهارخانه گلن با نام چهارخانه شاهزاده ولز نیز شناخته شده است و اغلب برای کت استفاده میشود.

 انواع لباس چهارخانه

10.  چهارخانه تاترسال / Tattersall

چهارخانه تاترسال نیز دارای مربع‌های یک اندازه است که با خطوط رنگی عمودی و افقی شکل گرفته اند. مربع‌ها اغلب به رنگ پس زمینه و معمولا روشن شکل می‌گیرند اما خطوط در رنگ‌های متنوع هستند و همین مساله موجب میشود چهارخانه تاترسال با چهارخانه گراف و پنجره‌ای متفاوت باشد. طرح تاترسام برای دامن، شومیز و کت و شلوار بسیار پرکاربرد است.

 انواع لباس چهارخانه

با لباس‌های چهارخانه استایلی شیک بسازید

حالا که با طرح‌های مختلف چهارخانه آشنا شدید بهتر می‌توانید در استایل شخصی خود طرح چهارخانه مورد نظرتان را پیدا کنید. شاید شما نیز استایلی اسکاتلندی دارید و می‌توانید از برخی از ایده‌های دنیای مد آن‌ها پیروی کنید یا شاید اهل کت و لباس‌های رسمی هستید و حالا می‌دانید برای خرید پارچه و دوخت یک کت شیک باید کدام طرح چهارخانه را انتخاب کنید. اگر این مطلب برایتان مفید بود ما را در مجله اینستاگرامی زینا مگ دنبال کنید تا بیشتر درباره دنیای مد بدانید و بتوانید این مطالب را برای دوستانتان نیز ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *