مجله مد و فشن

برای مصاحبه کاری چه لباسی به تن کنیم؟

برای مصاحبه کاری چه لباسی به تن کنیم؟

وقتی برای یک مصاحبه کاری وارد یک مجموعه می‌شوید اولین تصویری که از شما دیده می‌شود ظاهرتان است. پیش از اینکه بخواهید خودتان را برای مدیران یک شرکت پرزنت کنید، لباس‌هایی که به تن می‌کنید تا حدی اطلاعاتی درباره شما و میزان حرفه‌ای بودنتان در محیط کار می‌دهند. بنابراین مهم است که در مصاحبه کاری لباسی مناسب، حرفه‌ای، تمیز و مرتب به تن کنید. در این مقاله از زینا استایلیش به نکاتی درباره لباسی که برای مصاحبه کاری به تن می‌کنید خواهیم پرداخت.

چه رنگی برای لباس مصاحبه کاری مناسب است؟

رنگ‌ها حرف می‌زنند و شما بعنوان مصاحبه شونده نباید بگذارید رنگ‌های لباستان صحبت بیشتری از شما داشته باشند! این یعنی انتخاب رنگ لباس در یک مصاحبه کاری یکی از مهم‌ترین نکات است. اما در عین حال ما نمی‌خواهیم شما در مصاحبه کاریتان یک فرد افسرده، بی روح و کسل کننده به نظر برسید، بنابراین باید هوشمندانه عمل کنید.

چطور رنگ لباسمان را برای مصاحبه کاری انتخاب کنیم؟

برای اینکه دقتتان در انتخاب لباس بالاتر برود قبل از مصاحبه کاری به این سه موضوع فکر کنید:

  1. چه رنگ‌هایی مناسبند و با چه رنگ‌های دیگری ترکیب زیبایی می‌سازند.
  2. مصاحبه کنندگانتان چه کسانی هستند.
  3. برای چه موقعیت شغلی اقدام کرده‌اید.

چه رنگ‌هایی مناسبند

هر رنگی معنا و حسی دارد. برخی از رنگ‌هایی که معانی مثبت و انرژی بخشی برای یک مصاحبه کاری دارند به شرح زیر هستند:

رنگ مشکی

این رنگ نشان دهنده رهبری، قدرت و کمال است. بسیاری از شرکت‌ها از این رنگ در برندینگ خود استفاده می‌کنند تا طوری نشان دهند که در صنعت خود رهبر و پیشرو هستند. همین مساله در زمینه کاری نیز صدق می‌کند. یک مشکی تمیز و شیک می‌تواند شما را فردی قدرتمند برای یک مصاحبه کاری نشان دهد. بخصوص برای موقعیت‌های شغلی که در رتبه بالاتری قرار دارند، بعنوان مثال مشاغل مدیریتی.

  •  این را در نظر داشته باشید که مشکی پوشیدن نیز اصولی دارد و اگر آن را به درستی رعایت نکنید حتی با پوشیدن این رنگ هم ممکن است پیام مناسبی نرسانید.
  • همچنین اگر برای  موقعیت شغلی‌هایی نظیر خدمات مشتریان، فروش یا هر موقعیت شغلی که مدیریتی نیست و یا قرار است با افرادی سر و کار داشته باشید بهتر است یکدست مشکی نپوشید.

رنگ آبی

آبی یکی از بهترین رنگ‌هاییست که می‌توانید برای یک مصاحبه کاری انتخاب کنید چرا که این رنگ اعتماد به نفس و آرامش را نشان می‌دهد. رنگ آبی به مصاحبه کننده این پیام را می‌رساند که شما فردی با قابلیت بالایی برای کار گروهی هستید. رنگ آبی روشن برای یک مصاحبه کاری برای شغل‌هایی نظیر منشیگری مناسب است و طیف تیره‌تر این رنگ برای مشاغل حرفه‌ای و مصاحبه‌ای که می‌خواهید محتاطانه‌تر در آن عمل کنید مناسب‌تر است.

برای مصاحبه کاری چه لباسی به تن کنیم؟

خاکستری و طوسی

رنگ خاکستری یک رنگ محتاطانه و خنثی است که به راحتی می‌توانید آن را با سایر رنگ‌ها ست کنید. علاوه بر اینها این رنگ شما را فردی مستقل و منطقی نشان می‌دهد و فردی که چنین رنگی را برای مصاحبه کاری انتخاب می‌کند ناخوداگاه خود را فردی با قدرت تحلیلگری بالا نشان می‌دهد.  شما با پوشیدن این رنگ و نشان دادن اعتماد به نفس حین مصاحبه به مدیر استخدامی آن شرکت القا می‌کنید شما فردی هستید که می‌توانید به تنهایی فکر کنید. بهتر است در کنار این رنگ از رنگ‌های جذاب‌تری نیز کمک بگیرید. مثلا یک کیف یا کفش به رنگ خردلی یا رنگی که کمی سادگی و خنثی بودن رنگ خاکستری را پنهان کند.

رنگ سفید

پوشیدن رنگ سفید یا بژ شما را فردی منظم نشان می‌دهد. هرچند توصیه نمی‌شود برای یک مصاحبه کاری یکدست سفید بپوشید اما بهتر است سفید را در کنار سایر رنگ‌ها استفاده کنید تا بتوانید نظم را در لباس‌هایتان نیز به نمایش بگذارید. بعنوان مثال، یک شومیز سفید ساده می‌تواند زیر مانتو یا وست شما هم جلوه زیبایی داشته باشد هم شما را با اعتماد به نفس و منظم نشان دهد.

رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای را به اصطلاح رنگی زمینی می‌نامند. این رنگ قابل اعتماد بودن و اطمینان را نشان می‌دهد. همچنین لازم است به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید که قهوه‌ای در عین حال که می‌تواند استحکام را نشان دهد، می‌تواند قدیمی نیز به نظر برسد. بنابراین اگر این رنگ را انتخاب می‌کنید مراقب نحوه پوشیدن آن باشید.

رنگ قرمز

قرمز یک رنگ ریسکی برای مصاحبه کار است. در عین حال که این رنگ قدرت و علاقه شما را نشان می‌دهد، زیاده روی آن نیز می‌تواند زننده باشد. اما اگر سعی دارید کسی را متقاعد کنید، قرمز یک رنگ کارساز است. قرمز شما را شجاع و پرانرژی نشان می‌دهد. بنابراین با توجه به اینکه برای چه شغلی اقدام می‌کنید و نیاز است تا چه حد خود را فردی سرزنده، پرانرژی و شجاع نشان دهید، از این رنگ برای پوشش خود استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید قرمز را در کنار رنگ‌هایی نظیر مشکی و خاکستری بپوشید تا هم خنثی بودن آن‌ها را از بین ببرید هم زیاده روی در استفاده از این رنگ نداشته باشید.

برای مصاحبه کاری چه لباسی به تن کنیم؟

کدام رنگ‌ها را بهتر است برای مصاحبه کاری نپوشیم؟

زرد، سبز، نارنجی و بنفش

این رنگ‌ها را رنگ‌های پر سر و صداتری می‌شناسند. هرچند شما را نیز فردی شاد و شوخ طبع نشان می‌دهند اما اغلب برای یک مصاحبه کاری و اولین ملاقات رسمی شما با افراد یک شرکت مناسب نیستند چرا که ممکن است طوری نشان دهند که شما بازیگوش هستید و به اندازه کافی نمی‌توانند به شما اعتماد کنند. در بین این رنگ‌ها، نارنجی نامناسب‌ترین رنگ برای یک مصاحبه کاری است و پوشیدن آن برای این ملاقات رسمی شما را غیرحرفه‌ای و بدون اعتماد به نفس نشان می‌دهد.

مصاحبه کنندگانتان چه کسانی هستند؟

بد نیست اگر پیش از حضور برای مصاحبه کاری درباره شرکتی که شما را دعوت کرده است کمی تحقیق کنید تا ببینید چه سبک لباسی مناسب آنجاست. به طور کلی در نظر داشته باشید که بهتر است برای موقعیت‌های شغلی نظیر مدیریت، مالی، شغل‌های مرتبط با بانک و یا ادارات دولتی از رنگ تیره‌تر استفاده کنید. برای مواقعی که مصاحبه کننده شما خیلی رسمی نیست و وب سایت صمیمی‌تری برای نمایش دارد شما نیز می‌توانید کمی صمیمی‌تر  ظاهر شوید.

نکاتی که هنگام انتخاب رنگ باید در نظر بگیرید

رنگ ساده را به جای طرح انتخاب کنید

از  آنجایی که قرار است مصاحبه کننده شما را به خاطر بسپارد نه لباس‌هایتان، بهتر است لباسی بپوشید که حواس مصاحبه کننده را از شما پرت نکند و تمرکز و توجهش را از شما نگیرد. با پوشیدن لباس‌های تک رنگ حرفه‌ای‌تر دیده میشوید و هیچ چیزی در لباستان حواس مخاطبتان را پرت نمی‌کند. اگر دوست دارید از طرح استفاده کنید بهتر است بسیار کوچک و ریز باشد. قانون انتخاب طرح لباس این است که اگر وقتی از دور وارد اتاق می‌شوید طرح لباستان دیده نشود و به نظر برسد که یک لباس تک رنگ به تن کرده‌اید، آن طرح مناسب لباس مصاحبه خواهد بود.

رنگ اصلی لباستان را رنگ خنثی در نظر بگیرید

اگرچه رنگ‌هایی نظیر قرمز می‌توانند شما را قدرتمندتر نشان دهند، بهتر است وقتی برای مصاحبه کاری لباسی انتخاب می‌کنید بیشترین رنگ استایلتان را رنگ خنثی در برگرفته باشد و رنگ‌ها کمتر به چشم بخورند. رنگ‌های اصلی که برای لباستان انتخاب می‌کنید بهتر است سرمه ای، مشکی، خاکستری یا قهوه‌ای باشند و در کنار آن‌ها از رنگ‌های دیگر به مقدار کمتر استفاده کنید که خیلی شلوغ و چشمگیر نشود.

برای مصاحبه کاری چه لباسی به تن کنیم؟

چه لباسی به شما اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد؟

در عین حال که رنگ اهمیت بسیار زیادی دارد باید به لباسی که می‌خواهید بپوشید هم دقت کنید. به کمد لباستان نگاه کنید و لباس‌هایی که برای مصاحبه کاری مناسب‌ترند را جدا کنید. از بین این لباس‌ها ببینید کدام به شما اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. این یعنی لباسی را انتخاب کنید که خودتان مطمئن هستید در آن به بهترین شکل ظاهر می‌شوید و نسبت به خودتان حس بهتری پیدا می‌کنید.

اگر دست گرفتن کیف یا پوشیدن یک کفش خاص به شما شجاعت بیشتری می‌دهد آن را نیز انتخاب کنید. با توجه به اینکه برای چه شرکت و چه موقعیت شغلی اقدام می‌کنید می‌توانید از برخی از اکسسوری‌ها نیز استفاده کنید هرچند باید خیلی کوچک  و ساده باشند و فقط بعنوان نمادهایی برای شیک‌تر نشان دادن شما استفاده شوند.

در عین حال به این نکات نیز دقت داشته باشید:

  • لباسی که انتخاب می‌کنید نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند باشد. متعادل بودن اندازه مانتو و قد شلوار می‌تواند تعادل و منظم بودن شما را نشان دهد.
  • از لباس‌های ساده استفاده کنید، لباسی که خیلی شلوغ و یا خیلی گشاد است برای مصاحبه مناسب نیستند بلکه همه چیز باید طوری باشد که شما را مرتب نشان دهد.
  • لباس خیلی جذب و تنگ انتخاب نکنید چرا که این مدل لباس‌ها شما را حرفه‌ای و جدی نشان نمی‌دهند.
  • اگر در فصل زمستان به مصاحبه کاری می‌روید بوت خیلی بلند نپوشید. بهتر است در جلسه اولی که با افراد یک شرکت برخورد دارد از نیم بوت یا کفش ساده‌تری استفاده کنید.
  • اتو زدن لباس‌ها را فراموش نکنید مرتب بودن در نگاه اول اولین چیزیست که به چشم می‌خورد.
برای مصاحبه کاری چه لباسی به تن کنیم؟

نکاتی که می‌تواند به شما در مصاحبه کاری موفق کمک کند

علاوه بر لباسی که به تن می‌کنید نحوه حضور در مصاحبه کاری نیز می‌تواند در کسب یک موقعیت شغلی خوب به شما کمک کند. بنابراین پس از اینکه لباس مناسب مصاحبه کاری خود را انتخاب کردید این نکات را پس از حضور در مصاحبه کاری در نظر بگیرید.

1.      حتما پیش از رفتن به مصاحبه کاری درباره آن شرکت تحقیق کنید

همانطور که مصاحبه کننده نسبت به سوابق شغلی شما تحقیق کرده است و از شما خواسته برای مصاحبه در شرکت حضور پیدا کنید، شما نیز باید تحقیقاتتان را انجام دهید تا بدانید قرار است برای چه شرکتی مصاحبه شوید. داشتن دانش قبلی درباره سوابق یک شرکت، نوع فعالیتی که انجام می‌دهد و نوع محیط کاری که دارد برای مصاحبه کننده خوشایندتر است تا بخواهید بدون هیچ پیش زمینه‌ای برای مصاحبه ظاهر شوید. داشتن اطلاعات درباره فعالیت آن شرکت به شما کمک می‌کند حین صحبت در پاسخ‌هایتان بتوانید پیشنهاداتی را درباره نحوه اجرای کارتان ارائه دهید که توانایی شما را در کارتان بالاتر ببرد.

2.      سروقت در محل مصاحبه حاضر شوید

همه چیز را در نظر بگیرید از مشکلات احتمالی که ممکن است در مسیر بوجود بیاید تا ترافیک شهری، بنابراین تا لحظه آخر صبر نکنید تا آماده شوید، زودتر آماده شوید و در حد یک ربع زودتر به محل مصاحبه برسید تا بتوانید کمی در محیط باشید و از استرستان کاسته شود.

برای مصاحبه کاری چه لباسی به تن کنیم؟

3.      حین مصاحبه رفتار آرام و بدون استرسی داشته باشید

طی مصاحبه کاری کاملا ریلکس باشید و با آرامش بنشینید. وقتی که سوالی را پاسخ می‌دهید تماس چشمیتان را از مصاحبه کننده قطع نکنید. جملات را شمرده بگویید و سعی نکنید خیلی تند و پشت سر هم صحبت کنید. به سوالی که پرسیده می‌شود توجه کنید و بگذارید سخن فرد مقابلتان تمام شود پس از چند ثانیه و با فکر قبلی پاسخ دهید. به هیچ وجه حرف مصاحبه کننده را قطع نکنید.

4.      دفترچه یادداشت بهمراه داشته باشید

داشتن یک دفترچه کوچک برای یادداشت نکات، ایده‌ها و صحبت‌هایی که زده می‌شود شما را فردی حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد و به مخاطب شما این پیام را می‌رساند که شما در این کار جدی هستید و هیچ چیز از نظرتان غافل نمی‌ماند. هرچند این بدین معنا نیست که برای یادداشت برداشتن نظرتان را از مصاحبه کننده بردارید و توجهتان را از او بگیرید.

برای مصاحبه کاری چه لباسی به تن کنیم؟

5.      با تلفن همراهتان حین مصاحبه کار نکنید

شما در زمان مصاحبه باید تمام حواستان به صحبت‌ها و محیطی که در آن قرار دارید باشد. بنابراین ایرادی ندارد اگر برای مدتی که در مصاحبه کاری هستید تلفن همراهتان را سایلنت کنید تا هیچگونه حواستان را از مصاحبه پرت نکند. علاوه بر اینها، صدای موبایل شما ممکن است تمرکز مصاحبه کننده را نیز از بین ببرد و این یک پوینت منفی برایتان محسوب می‌شود.

برای مصاحبه کاری آماده هستید؟

شاید تا به امروز رفتن به یک مصاحبه کاری را سرسری می‌گرفتید و با خود فکر می‌کردید چرا با وجود توانایی‌هایی که داشته‌اید در یک شرکت بزرگ و معتبر استخدام نشدید. این در حالیست که گاهی ممکن است ظاهر ما طوری جلوه کند که اشتیاق چندانی برای آن شغل نداریم یا خیلی در آن حرفه‌ای نیستیم. همین موجب می‌شود یک موقعیت شغلی مناسب را از دست بدهیم. این بار که خواستید برای مصاحبه کاری آماده شوید، نکاتی که در این مقاله گفتیم را در نظر بگیرید و ببینید چه تاثیر چشمگیری در نتیجه ملاقات شما خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *