مجله مد و فشن

معنای علائم شستشوی لباس چیست؟

معنای علائم شستشوی لباس چیست؟

بخشی از مراقبت و نگهداری از لباس‌ها توجه به نوع شستشوی آن‌هاست. دانستن اینکه لباس‌ها را با چه دمایی و به چه شکلی می‌توان شست تاثیر بسزایی در طولانی‌تر شدن عمر مصرفی آن لباس خواهد داشت چرا که بسیاری از افراد در اثر شستشوی نادرست لباس‌های خود موجب پوسیدگی یا از بین رفتن رنگ لباس می‌شوند. حتما شما بارها با برچسب و لیبل روی لباس‌ها سروکله زده‌اید ولی توجهی به علائم آن نکردید یا نتوانستید آن را برای خود تعبیر کنید. در این مقاله از زینا به معنای علائم شستشوی لباس خواهیم پرداخت تا راهی باشد که بهتر بتوانید از لباس‌هایتان مراقبت کنید.

راهنمای شستشوی لباس

به رنگ لباس توجه کنید

لباس‌های رنگی مراقبت متفاوت‌تری نسبت به لباس‌های سفید دارند چرا که هرگونه اشتباه در شستشوی لباس‌های رنگی موجب از بین رفتن رنگ آن می‌شود. بنابراین پیش از هر چیزی، هنگام شستشوی لباس ابتدا لباس‌های رنگی را از لباس‌های رنگ روشن یا سفید جدا کنید. حتی اگر هیچ علائم شستشویی روی لباس نبود با توجه به تیرگی رنگ لباس درجه دمای شستشوی آن را مشخص کنید. بهتر است لباس‌های تیره و رنگی را در آب ولرم بشویید تا رنگ آن از بین نرود. بنابراین بهتر است دمای شستشوی این لباس‌ها را 30 درجه در نظر بگیرید. لباس‌های رنگ روشن و سفید را در صورت داشتن لکه می‌توانید با دمای بیشتر بشویید اما در نظر داشته باشید که این کار موجب چروک شدن یا آب رفتن لباس نشود.

در نظر داشته باشید تمامی لباس‌های سفید را نمی‌توانید با وایتکس یا سفید کننده تمیز کنید. حتما با توجه به نوع لکه لباس سفید نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید چرا که تمامی پارچه‌ها قادر به تحمل مواد شوینده قوی نظیر سفید کننده‌ها نیستند. چنین لباس‌هایی با لیبل «Do Not Bleach» مشخص می‌شوند.

خرید شومیز

بهترین مدل های شومیز سفید

در صورتیکه لباسی با لیبل «Dry Clean Only» مشخص نشده باشد می‌توانید آن را در لباسشویی یا به صورت دستی بشویید. اما اگر چنین لیبلی روی لباس وجود داشته باشد، باید فقط لباس را از طریق خشکشویی بشویید. اگر لیبلی روی لباس مبنی بر شستشوی آن توسط خشکشویی نبود با توجه به جنس لباس آن را یا خودتان بشویید یا به خشکشویی بسپارید. در صورتیکه لباس شما ساتن، ابریشم یا دارای دست دوزی و گلدوزی‌های خاص بود، بهتر است شستشوی آن را به خشکشویی بسپارید.

مروری بر معانی علائم شستشوی لباس

قابل شستشو در ماشین لباسشویی

قابل شستشو با دست

شسته نشود

شستشو با دمای 30 درجه سانتیگراد (عدد دمای شستشو ممکن است متغیر باشد)

قابل شستشو با مواد سفید کننده

از سفید کننده لباس استفاده نکنید

اتو نکشید

اتو بخار نکشید

اتو کشی با دمای کم

اتوکشی با دمای متوسط

اتوکشی با دمای بالا

در سایه خشک شود

خشک کردن با دمای پایین

خشک کردن با دمای متوسط

خشک کردن با دمای بالا

خشک کردن بدون دما

روی طناب یا سیم آویزان نشود

هر یک از این علائم شستشوی لباس چه تعریفی دارند؟

  • شستشوی نرمال: در این حالت دمای خاصی برای شستشوی لباس در لباسشویی وجود ندارد.
  • شستشوی با دمای سرد: دمای آب نباید بیشتر از 85 درجه فارنهایت شود.
  • شستشو با دمای گرم: دمای آب نباید بیشتر از 105 درجه فارنهایت شود.
  • شستشو با دمای داغ: دمای آب نباید بیشتر از 120 درجه فارنهایت شود.

هر یک از علائم اتوکشی لباس چه تعریفی دارند؟

  • اتوکشی با دمای کم: دمای اتو نباید از 230 درجه فارنهایت بیشتر شود.
  • اتوکشی با دمای متوسط: دمای اتو نباید بیشتر از 300 درجه فارنهایت شود.
  • اتوکشی با دمای بالا: دمای اتو نباید بیشتر از 390 درجه فارنهایت شود.

خرید شلوار جین زنانه

قیمت جدید ترین شلوار های جین زنانه

سخن پایانی

مراقبت و نگهداری از لباس‌ها امری مهم است که نه تنها می‌تواند به شما کمک کند قدمی در مسیر پیروی از مد پایدار بردارید بلکه از نظر اقتصادی نیز می‌تواند کمک بسزایی به شما بکند چرا که لازم نیست زود به زود خرید کنید و لباس‌های مورد علاقه‌تان را در اثر شستشوی نادرست، زود از دست بدهید. بنابراین توصیه می‌شود لباس‌های گرانقیمتی که با ظرافت خاصی دوخته شده‌اند را به خشکشویی بسپارید و سایر لباس‌ها را با توجه به نوع جنس پارچه یا راهنمای علائم شستشوی لباس در لباسشویی یا به صورت دستی بشویید. همچنین دقت داشته باشید که شستن لباس‌ها با مواد شوینده قوی و شیمیایی توصیه نمی‌شود مگر اینکه یکبار و از روی اجبار بخواهید این کار را انجام دهید چرا که این مواد شوینده موجب پوسیده شدن پارچه لباس شده و موجب می‌شود کیفیت اولیه خود را از دست بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *